lastige medewerkerHeb je een medewerker die de kantjes eraf loopt? Een personeelslid dat niet functioneert? Iemand in het team die de sfeer verziekt? En kom je er niet alleen uit? Kortom:

Heb je hulp nodig bij een lastige medewerker?

Welkom, je bent bij ons aan het goede adres!

Probleem verhelderen

Als het gaat om een lastige medewerker kan het zijn dat je

  • hulp zoekt voor die ene medewerker;
  • behoefte hebt om te leren hoe je kunt omgaan met dergelijke situaties
  • de sfeer in het team wilt verbeteren

Door vragen verhelderen we samen je probleem. We zullen je vragen naar concrete voorbeelden en situaties. Is de medewerker altijd lastig? Wat zegt hij of zij er zelf over? Hoe gaat het in de samenwerking binnen het team en in contacten met mensen buiten de afdeling? Wat heb je al gedaan om het probleem op te lossen? Wat werkte wel, wat niet? Wie ervaart het probleem, wie niet?

Doelen en randvoorwaarden

We vragen je ook naar doelen en randvoorwaarden. Welke resultaten wil je zien als resultaat van de coaching. Wat is je budget. Wat wil je wel en wat beslist niet.

Wil je dat we je medewerker coachen, dan is het belangrijk dat hij of zij ook zelf een probleem ervaart. Als dat niet zo is, dan is coaching zinloos. Daarnaast is het belangrijk dat het klikt. We plannen dan ook altijd een (telefonisch) kennismakingsgesprek.

Door vooraf duidelijk verwachtingen door te spreken, voorkomen we ongewenste verrassingen later in het traject.

Onze werkwijze

Het belangrijkste kenmerk van onze werkwijze is de persoonlijke aanpak. Door goed te luisteren, door te vragen en echt contact te maken, komen we tot resultaten. Globaal gebruiken we in gesprekken de GROW-methode. Daarnaast gebruiken we modellen en methodes zoals

  • Roos van Leary
  • RET
  • Cirkel van invloed en cirkel van betrokkenheid
  • 80/20-regel
  • Communicatiestijlen
  • Geleide visualisaties

We bekijken steeds welk model of welke methode het beste werkt. De een is immers meer analytisch ingesteld, de ander doet dingen vooral op het gevoel.

Je leert het beste door dingen te doen. Daarom spreken we in coachingsgesprekken ook altijd akties af. In een volgend gesprek komen we daar dan op terug. Dat maakt dat de sessies niet vrijblijvend zijn en zorgt voor een blijvend resultaat. Uiteraard houden we daarbij steeds de afgesproken leerdoelen in het oog.

Meer weten?

We hebben een aantal artikelen geschreven die je kunnen helpen bij problemen met lastige medewerkers, bijvoorbeeld:

Daarnaast hebben we een e-cursus Leidinggeven, waarmee je je managementvaardigheden verder ontwikkelt.

We kunnen je ook helpen met gerichte workshops of persoonlijke coaching van je medewerker of van jezelf. Een traject met het hele team, bijvoorbeeld intervisie of teamcoaching, is ook mogelijk.

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. We helpen je graag!