Het is komkommertijd en de media worden beheerst door het Fipronilschandaal: de eieren zijn vervuild met een bestrijdingsmiddel en zijn uit voorzorg uit de schappen verwijderd. Wat kunnen wij als ondernemers leren van deze crisis?

Wat mij opvalt is dat zowel de pluimveebedrijven als de supermarkten niet of nauwelijks communiceren. Het beeld is zo ontstaan dat alle eieren een gezondheidsrisico zijn, terwijl dat maar zeer de vraag is. Want dat Albert Heijn alle eieren weghaalt, inclusief de biologische, is in feite toch verkapt toegeven dat de term “biologisch” niets betekent? Marketingblabla dus. Dat klanten dan weglopen is niet meer dan logisch.

Mijn les voor ondernemers zou zijn: zorg voor communicatielijnen met je (eind)klanten, zodat je ze in geval van een calamiteit een inhoudelijk genuanceerd verhaal kunt vertellen. Je kunt dan bouwen aan vertrouwen in tijden dat het goed gaat, zodat je krediet hebt als de nood aan de man is.

Wat kunnen we leren van het Fipronilschandaal?

Vraag het Franq

Sta je voor een belangrijke keuze of heb je een andere businessvraag? Wij helpen je op weg in een gratis telefonische coachingssessie.